Seleniul: 7 beneficii verificate de cercetători

Atunci când vorbim despre echilibrul și sănătatea organismului nostru, nivelul de calciu, fier, magneziu, zinc sau diferite vitamine sunt principalele aspecte la care ne gândim. Este bine de știut însă că unul dintre nutrienții de bază pentru starea noastră de bine este seleniul – un mineral esențial cu rol puternic antioxidant și acțiuni în susținerea funcției tiroidiene. Cum putem păstra și asigura necesarul de seleniu al corpului nostru, veți afla din rândurile care urmează!

Corpul nostru are nevoie de o cantitate mică de seleniu pentru a funcționa în limite normale.  Seleniul  poate fi asimilat doar prin aport extern – alimentație și suplimente, având în vedere că nu poate fi secretat prin procesele normale ale organismului. În acest context, o dietă bogată în pește – halibutul, tonul, sardinele, stridiile, semințe de floarea-soarelui, ouă și chiar carne de pui este de luat în calcul. Suplimentele alimentare naturale sunt de multe ori indicate pentru a normaliza necesarul zilnic. În plus, suplimentele de seleniu organic, Seleniu 200 mcg de la Zenyth, facilitează absorbția lui rapidă în organism.

Te invităm să afli în continuare mai multe despre beneficiile seleniului, așa cum o arată studiile științifice desfășurate de către cercetători.

1. Seleniu – efect antioxidant

  • Antioxidanții sunt compuși ce pot fi asimilați preponderent din alimentație și au rolul de a contrabalansa efectele negative ale radicalilor liberi. Ca produse reziduale ale proceselor naturale ale organismului, radicalii liberi, produși în cantități normale, au rol de protecție a organismului. Stilul de viață modern, stresul, alimentația nesănătoasă, fumatul, consumul de alcool, precum și înaintarea în vârstă cresc nivelul radicalilor liberi peste limită, făcându-i extrem de dăunători.
  • Moleculele cu un electron lipsă ale radicalilor liberi se echilibrează împrumutând un electron al altor molecule, dezechilibrându-le pe acestea din urmă și făcându-le să funcționeze necorespunzător. Stresul oxidativ, produs în acest fel, se face responsabil de apariția unor boli cronice, precum bolile de inimă, Alzheimer, cancer sau îmbătrânire prematură.
  • Seleniul ajută la reducerea stresului oxidativ și la neutralizarea radicalilor liberi în exces. Această abilitate de a reduce efectele dăunătoare ale radicalilor liberi asupra celulelor, precum și cea de întărire a sistemului imunitar au fost asociate în anumite studii cu scăderea riscului apariției anumitor forme de cancer.
  • Anumite studii au arătat legătura dintre administrarea suplimentelor de seleniu și reducerea efectelor negative resimțite de bolnavii de cancer aflați sub tratament cu radiații. (1)

2. Seleniul scade riscul bolilor cardiovasculare și inflamațiile

  • Nivelurile scăzute de seleniu în organism au fost asociate de-a lungul timpului cu riscul crescut de boli cardiovasculare. Într-o analiză a 25 de studii observaționale s-a constatat faptul că o creștere cu 50% a cantității de seleniu din sânge a determinat o scădere cu 24% a bolilor coronariene. Tot seleniul poate fi responsabil de scăderea nivelului markerilor inflamatorii, unul dintre factorii principali de risc pentru bolile inimii.
  • O recenzie realizată pe 16 studii controlate, ce includeau eșantioane de peste 433.000 de persoane ce suferă de boli coronariene, a arătat că aportul de suplimente pe bază de seleniu a dus la scăderea valorilor Proteinei C-Reactive. (2)
  • Scăzând nivelul stresului oxidativ și al inflamațiilor, aportul de seleniu poate fi asociat și cu diminuarea riscului de apariție a aterosclerozei – afecțiune care poate duce la producerea infarctului sau atacurilor vasculare.

3. Seleniul previne bolile neurodegenerative

Alzheimer este o afecțiune degenerativă ce aduce, în principal, deteriorarea progresivă a memoriei. În SUA este pe locul 6 în ordinea cauzelor de deces. Despre boala Alzheimer, precum și Parkinson sau scleroza multiplă se consideră că sunt generate și agravate de stresul oxidativ, menținut la un nivel ridicat pe perioada vieții. (4) Acest lucru explică și creșterea numărului de cazuri de îmbolnăviri la nivel mondial. Există o serie de studii care au arătat că cei care suferă de Alzheimer au o concentrație scăzută de seleniu în sânge. (5) De asemenea, alte studii au arătat că un aport de seleniu – fie din hrană, fie din suplimente naturale – ar putea îmbunătăți memoria pacienților bolnavi de Alzheimer. (6)

Mai mult decât atât, dieta meditareneană, bogată în seleniu datorită peștelui și fructelor de mare, a fost asociată cu un risc scăzut de dezvoltare a bolii Alzheimer. (7)

4. Seleniul reglează funcția tiroidei

Seleniul este esențial pentru funcționarea corespunzătoare a glandei tiroide, iar aceasta din urmă, esențială pentru funcționarea întregului organism, reglează metabolismul, controlează creșterea și dezvoltarea. Mai mult, țesutul acestei glande are un conținut mai mare de seleniu decât orice alt organ din corpul nostru. (8) Acest mineral protejează tiroida împotriva stresului oxidativ și joacă un rol esențial în producerea de hormoni tiroidieni. Deficiența de seleniu a fost asociată cu tiroidita Hashimoto, un tip de hipotiroidism autoimun. Studiile au arătat că utilizarea suplimentelor pe bază de seleniu timp de 3 luni a dus la scăderea anticorpilor tiroidieni. De asemenea a dus la îmbunătățiri ale dispoziției și stării de bine în cazul celor bolnavi de Hashimoto.

5. Seleniul și întărirea sistemului imunitar

Sistemul imunitar ne păstrează sănătoși identificând și luptând cu posibilii atacatori – bacterii, virusuri, paraziți. Seleniul, prin acțiunea lui antiinflamatoare, diminuează stresul oxidativ, scade inflamațiile și crește imunitatea. Deficiența de seleniu are impact negativ asupra sistemului imunitar, determinând un răspuns întârziat al acestuia. În cazul persoanelor infectate cu virusul HIV, deficiența de seleniu poate duce la progresarea rapidă a bolii. (9) Administrarea suplimentelor de seleniu ajută în lupta cu gripele, tuberculoza și chiar hepatita. (10).

6. Seleniul și reducerea simptomelor astmului

Astmul este o boală cronică care se manifestă la nivelul căilor respiratorii prin inflamarea și îngustarea canalelor care transporta aerul. Acest lucru determină simptome precum respirația zgomotoasă, senzația de aer insuficient, tuse, senzația de sufocare.

La fel ca multe alte afecțiuni, și astmul se asociază cu stresul oxidativ și procesele inflamatorii. Datorită abilității seleniului de a reduce inflamația, acesta este util și în diminuarea simptomelor astmului, putând astfel duce la o reducere a medicației, sub îndrumare medicală.

Studiile au rătat că cei care sufereau de astm aveau cantități scăzute de seleniu în sânge. Mai mult, persoanele care aveau un conținut crescut de seleniu se bucurau și de o mult mai bună funcționalitate la nivelul plămânilor. (11)

7. Seleniul și sănătatea sistemului reproducător

Aportul normal de seleniu este și un susținător al fertilității masculine prin creșterea spermatogenezei.  În ceea ce privește femeile, reduce riscul avortului spontan, diminuează simptomele neplăcute care însoțesc menopauza și contribuie la păstrarea structurii osoase.

Seleniu – Forma organică, ușor de absorbit

Zenyth, companie românească producătoare de suplimente premium naturale, acoperă necesarul celor care se confruntă cu deficiențe de seleniu cu un produs nou – Seleniu 200 mcg. Acesta conține Lynside® Forte Se+, formulă patentată de seleniu cu absorbție ridicată.

  • Drojdia inactivă (Saccharomyces cerevisiae), utilizată în acest produs, este îmbogățită cu seleniu. Cu alte cuvinte, în procesul natural de formare a drojdiei sunt adăugate cantități mici de sare anorganică de seleniu.
  • Prin metabolizare, drojdia transformă această sare în forma organică de seleniu – L-selenometionină.
  • Ingerat sub această formă, seleniul este mult mai ușor absorbit și asimilat de către organism.
  • Seleniul organic are o biodisponibilitate de peste 90%, de două ori mai crescută decât în cazul formelor anorganice de seleniu.

 

 

Referințe:

 

  1. Int J Radiat Oncol Biol Phys.2010 Nov 1;78(3):828-35. doi: 10.1016/j.ijrobp.2009.08.013. Epub 2010 Feb 3. Multicenter, phase 3 trial comparing selenium supplementation with observation in gynecologic radiation oncology.
  2. Am J Clin Nutr.2006 Oct;84(4):762-73. Selenium and coronary heart disease: a meta-analysis.
  3. J Trace Elem Med Biol.2017 Dec;44:8-16. doi: 10.1016/j.jtemb.2017.04.009. Epub 2017 Apr 25.

The effect of selenium supplementation on coronary heart disease: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials.

  1. Front Aging Neurosci. 2014; 6: 206. Published online 2014 Aug 28. doi: 10.3389/fnagi.2014.00206

Nutritional status, oxidative stress and dementia: the role of selenium in Alzheimer’s disease

  1. Biometals.2014 Jun;27(3):539-49. doi: 10.1007/s10534-014-9728-5. Epub 2014 Mar 26.

Homeostasis of metals in the progression of Alzheimer’s disease.

  1. Am J Clin Nutr.2011 Sep;94(3):892-9. doi: 10.3945/ajcn.110.007815. Epub 2011 Jul 20.

French adults’ cognitive performance after daily supplementation with antioxidant vitamins and minerals at nutritional doses: a post hoc analysis of the Supplementation in Vitamins and Mineral Antioxidants (SU.VI.MAX) trial.

  1. Arch Neurol.2006 Dec;63(12):1709-17. Epub 2006 Oct 9. Mediterranean diet, Alzheimer disease, and vascular mediation.
  2. Int J Endocrinol. 2017; 2017: 1297658. Published online 2017 Jan 31. doi: 10.1155/2017/1297658

Selenium and Thyroid Disease: From Pathophysiology to Treatment

  1. Nutr Rev. Author manuscript; available in PMC 2011 Nov 1. Published in final edited form as:Nutr Rev. 2010 Nov; 68(11): 671–681.doi: 10.1111/j.1753-4887.2010.00337. The Role of Selenium in HIV Infection Cosby A Stone, Kosuke Kawai, Roland Kupka, Wafaie W Fawzi Harvard School of Public Health
  2. Adv Nutr. 2015 Jan; 6(1): 73–82. Published online 2015 Jan 7. doi: 10.3945/an.114.007575

Dietary Selenium in Adjuvant Therapy of Viral and Bacterial Infections.

  1. Ann Clin Biochem.2011 Jul;48(Pt 4):344-51. doi: 10.1258/acb.2011.010266. Epub 2011 May 5.

Role of certain trace minerals in oxidative stress, inflammation, CD4/CD8 lymphocyte ratios and lung function in asthmatic patients.

Articolul precedent
Ganoderma, ciuperca nemuririi
Articolul următor
Slăbește sănătos cu ColonHelp!

Related Posts

Nu sunt rezultate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu