Cele mai cunoscute 5 beneficii ale vitaminei D la adulți

Deficiența de vitamina D este extrem de slab diagnosticată, invers proporțională cu beneficiile pe care un nivel optim le aduce la nivelul întregului organism. Iar această problemă este una mondială, nu doar la nivelul țării noastre. Parțial, așa se explică adevărata epidemie de oboseală cronică, osteoporoză, hipertensiune, diabet, cancer, astm sau boli autoimune. Despre mecanismul de acțiune, despre influența asupra principalelor organe și sisteme ale corpului, precum și despre beneficiile vitaminei D la adulți, veți afla în rândurile următoare.

Cei mai mulți dintre noi am auzit despre vitamina D în contextul prevenției osteoporozei și instalării menopauzei. Devenea, în mentalul colectiv, o vitamină ciudată pe care nu o puteai lua din fructe și legume, ca pe orice vitamină, ci pe care corpul tău o putea secreta singur în prezența soarelui. De aici și denumirea de „Vitamina Soarelui”. Apoi, îmi aduc aminte reacția contrariată a mamei mele când a primit indicație medicală pentru vitamina D, chiar dacă investigațiile de densitate osoasă au ieșit bune. Primul gând a fost că medicul nu era chiar dintre cei mai buni. Studiile avansate din ultima perioadă ne deschid însă noi perspective despre beneficiile vitaminei D, atât la adulți, cât și la copii, de la imunitate, la boli autoimune, diferite forme de cancer și chiar tulburări emoționale.

Cum funcționează vitamina D în organism?

Vitamina D este, de fapt, un hormon. Razele ultraviolete ale soarelui acționează asupra provitaminei D2 (derivată din colesterol) și o transformă în provitamina D3, convertită apoi în vitamina D3. Apoi, ea urmărește un traseu complex de procese chimice, până ajunge într-o formă ce poate fi utilizată de către organism. După ce este produsă la nivelul pielii, vitamina D este transportată către ficat. În cazul în care se folosesc suplimente de vitamina D, aceasta nu mai este produsă la nivelul pielii, ci absorbită, ca orice nutrient, prin mucoasa gastrică. Destinația este tot ficatul. Aici, ea se transformă în 25(OH)D, o substanță a cărei cantitate în sânge este măsurată atunci când medicul vrea să identifice nivelul de vitamina D din corpul tău. În această nouă formă, vitamina D circulă în organism unde este transformată la nivelul rinichilor, plămânilor, nodulilor limfatici sau chiar în piele, în forma activă de vitamina D (1,25-(OH)2-D3 sau calcitriol). De aici, își poate intra în roluri, reglând sistemele întregului organism.

Care sunt beneficiile vitaminei D la adulți?

Așa cum a fost promovat inițial, unul dintre principalele beneficii ale vitaminei D este controlul absorbției calciului și fosforului în intestine. Lanțul beneficiilor este însă mult mai complex:

1. Vitamina D previne dezvoltarea osteoporozei

Osteoporoza înseamnă oase fragile. Masa osoasă se pierde, iar oasele riscă să se rupă, chiar și la mișcări lejere. Nenumărate studii au subliniat legătura între deficitul de Vitamina D și pierderea masei osoase. Una dintre greșelile frecvente în tratamentul femeilor după menopauză este administrarea calciului ca metodă de tratare sau stopare a evoluției bolii. În lipsa unui nivel normal de vitamina D, acest calciu nu aduce niciun beneficiu, vitamina D fiind cea care face posibilă asimilarea calciului și fosforului din intestin. Și vitamina K, în special K2, joacă un rol important în sănătatea oaselor și a dinților, nu doar în coagularea sângelui.

2. Vitamina D în prevenția infecțiilor

Organismul uman este construit în mod foarte inteligent, existând intern puterea de a lupta cu infecțiile: sistemul imunitar. Ce se întâmplă însă când infecțiile sunt repetate, se tratează greu, ajung la complicații și necesită intervenții dure cu antibiotice? Ce se întâmplă cu sistemul nostru imunitar? Există 4 factori principali care pot afecta sistemul imunitar: deficiența de vitamina D, stresul fizic și emoțional, anumite medicamente (steroizi, interferon, medicamente din bolile autoimune, hepatita C sau anumite tipuri de cancer) și alimentația necorespunzătoare. În ceea ce privește legătura cu Vitamina D, aceasta ajută celulele imunitare să producă substanțe chimice antimicrobiene – peptida antimicrobiană catelicidină – un adevărat antibiotic natural, fără efecte secundare.

3. Prevenţia bolilor de inimă, a hipertensiunii și a diabetului

Atunci când ne gândim la bolile de inimă, primul lucru care ne vine în minte este colesterolul. Deși există studii destul de vechi care arată legătura între sănătatea sistemului cardiovascular și nivelul de vitamina D, lumea medicală nu a acceptat la scară largă acest aspect decât destul de târziu. Care este mecanismul? Vitamina D poate preveni absorbția de LDL colesterol de către macrofage, împiedicând formarea celulelor încărcate cu grăsimi și îngustarea vaselor de sânge. În plus, s-a dovedit că vitamina D scade inflamația și rezistența la insulină, ambele aspecte fiind factori importanți în dezvoltarea bolilor de inimă și circulatorii. Datorită participării în controlul rezistenței la insulină, vitamina D ajută și în controlul diabetului zaharat.

4. Ficatul gras și influența vitaminei D

Prezența ficatului gras, adică a depozitelor de grăsime la nivel hepatic, este o boală ce poate evolua către inflamația celulelor hepatice (steatohepatita non-alcoolică), iar apoi, în anumite cazuri, către ciroză. Persoanele care suferă de ficat gras sunt, de cele mai multe ori, conform studiilor, persoane cu deficiență de vitamina D. Obezitatea este necunoscuta care face legătura între cele două aspecte. Vitamina D, fiind solubillă în grăsime, rămâne stocată la nivelul țesutului adipos fără a putea fi utilizată de către sistemele și organele întregului corp.

5. Diminuarea durerilor și simptomelor sindromului oboselii cronice

Durerile și oboseala cronică sunt unele dintre simptomele pe care oamenii le aduc des în cabinetele specialiștilor și care pleacă, de multe ori, fără un diagnostic corect. Vitamina D este în legătură cu unul dintre hormonii produși de către glandele paratiroide – hormonul paratiroidian (PTH). În caz de deficit de vitamina D, cantitatea de PTH crește peste limitele normale, iar acest lucru duce la o dizolvare masivă a calciului în oase. Ele devin fragile și durerile își fac apariția – difuze, profunde, surde. Pacientul spune de multe ori: „Mă doare tot corpul”. Durerile generalizate trag după ele oboseala generalizată. Analizele de rutină ies curate și nimeni nu cere o verificare a nivelului de vitamina D. Pacientul pleacă cu diagnosticul de fibromialgie, sindromul oboselii cronice și chiar depresie, completând tratamentul cu calmante, cu unul pe bază de antidepresive. Durerile vor persista.

Important! Dacă aveți dureri de oase, de mușchi sau o stare de oboseală cronică, vă puteți face un test al nivelului de 25 (OH) vitamina D în sânge și să vă măsurați și PTH-ul, chiar dacă nivelul calciului este normal.

Beneficiile vitaminei D în cazul adulților sunt încă mult mai extinse. Cele de mai sus sunt dintre aspectele mai cunoscute și des întâlnite. Află mai multe despre beneficiile vitaminei D în prevenția cancerului, bolilor autoimune, problemelor neurologice, ale pielii și chiar emoționale din articolul 5 beneficii ale vitaminei D, la care nu te așteptai.

Când intervin suplimentele de Vitamina D?

Când vorbim despre necesarul suplimentelor de vitamina D, lucrurile sunt destul de clare. Având în vedere că organismul are nevoie de această substanță pe toată perioada anului și că, cel puțin în România, soarele permite sintetizarea acestei vitamine doar între 15 mai și 15 septembrie, răspunsul devine destul de evident. Da, avem nevoie de suplimente de vitamina D. În plus, căldura de afară nu ne permite, de multe ori, să ne bucurăm de cele 20 de minute petrecute la soare, necesare pentru producția unei cantități necesare de vitamina D.

Suplimentul de vitamina D3 de la Zenyth este un supliment de vitamina D, solubilizată în ulei de cocos, cu 2000 UI vitamina D/capsulă. Produsul este disponibil sub formă de capsule moi, uleioase, foarte ușor de înghițit chiar și de către copii, în măsura în care au peste 12 ani, iar medicul recomandă această suplimentare.

Surse:

Dr. Sarfraz Zaidi – Puterea Vitaminei D, Editura Benefica, 2015

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/12/16/vitamin-k2.aspx

https://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/what-is-vitamin-d/#.XYjJBC4zaUk

 

 

 

 

Articolul precedent
5 beneficii ale vitaminei D, la care nu te așteptai

Related Posts

Nu sunt rezultate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu