Alimente pentru un bronz sănătos

Unul dintre beneficiile anotimpului cald este procesul de bronzare al pielii. O piele bronzată poate avea însă şi dezavantaje, dacă nu avem grijă la nivelul radiaţiilor, dacă nu ne hidratăm corect şi, bineînţeles, dacă nu includem în dietă alimentele implicate în procesul de colorare a tegumentelor.

Ce reprezintă procesul de bronzare?

Radiaţiile ultraviolete sunt de două tipuri: A şi B. Atunci când pielea este expusă la soare, ea reflectă o mică parte din radiaţii, cea mai mare parte o absoarbe şi o reemite. Radiaţiile absorbite duc la distrugerea melanocitelor (celule cu rol de producere a melaninei), crescând astfel producţia de melanină. Într-un interval de câteva ore, până la câteva zile sau chiar săptămâni, prin acumularea melaninei apare culoarea caracteristică a bronzului care poate persista până la câteva luni. În acelaşi timp, radiaţiile UVB determină şi o îngroşare a celulelor epiteliale care persistă pe perioada menţinerii bronzului. Dacă însă expunerea la radiaţiile solare se face în mod prelungit, în intervalele maximă acţiune a radiaţiilor UV (11-17) şi fără aplicarea unui factor de protecţie apare procesul de arsură.

Există 5 tipuri de piele în funcţie de predispoziţia la arsurile solare

1) Tipul 1 este pielea foarte deschisă la culoare care se arde întotdeauna şi nu se bronzează niciodată (specifică persoanelor cu ochii deschişi la culoare, păr roşcat şi pistrui).
2) Tipul 2 este pielea deschisă la culoare care se bronzează uneori, însă se arde foarte uşor (specifică persoanelor blonde cu ochii căprui sau deschişi la culoare).
3) Tipul 3 este pielea care se bronzează uşor, dar se poate arde dacă nu se aplică o loţiune de protecţie solară. Este caracteristică persoanelor cu ochii căprui şi părul blond închis sau şaten (rasa caucaziană).
4) Tipul 4 este pielea care se bronzează întotdeauna uşor, nu se arde (specifică persoanelor asiatice).
5) Tipul 5 este pielea intens pigmentată în mod natural (specifică persoanelor afro-americane).

Alimente cu rol benefic asupra procesului de bronzare

Pentru un bronz uniform, dar şi pentru menţinerea sănătăţii pielii, specialiştii recomandă consumul alimentelor carotenoide, carotenoizii fiind substanţe care determină culoritul galben, portocaliu sau roşiatic al fructelor şi legumelor.

  • Seminţele de in: sunt bogate în acizi graşi esenţiali omega 3 care împiedică procesul de ridare al pielii şi stimulează regenerarea tisulară. Un studiu publicat de revista British Journal of Nutrition efectuat timp de 6 luni asupra unui lot de pacienţi care un consumat zilnic o linguriţă de omega 3 a arătat reducerea roşelii şi iritaţiilor cauzate de expunerea la radiaţiile solare. De asemenea, acizii graşi omega 3 oferă protecţie solară şi părului, acesta fiind de multe ori neglijat în cadrul procesului de expunere solară.
  • Pătrunjelul: benefic în perioada verii atât pentru proprietăţile depurative, cât şi datorită aportului de fier. Un deficit de fier poate fi indicat de un tegument palid sau de prezenţa cearcănelor.
  • Spanacul: este un redutabil inamic al cancerului de piele, contribuind la repararea ADN-ului celular, stopând astfel evoluţia celulelor canceroase. Acest lucru este brevetat şi de un studiu publicat în International Journal of Cancer, unde proprietăţile antitumorale ale cancerului sunt puse pe seama acidului folic pe care îl conţine din abundenţă. Consumat în perioada expunerii la soare, spanacul ajută nu doar la căpătarea unui bronz uniform, dar şi la menţinerea sănătăţii pielii.
  • Cerealele integrale: sunt bogate în vitaminele A şi E şi seleniu. Seleniul facilitează bronzarea, iar vitaminele A şi E sunt esenţiale pentru o piele sănătoasă.
  • Migdalele: acţionează asemenea unui filtru pentru razele UV, fiind deosebit de bogate în vitamina E (14 mg vitamina E la aprox. 20 de migdale). Consumate în perioada expunerii la soare au efect antioxidant şi antiinflamator.
  • Roşiile: legume foarte apreciate în perioada verii şi nu numai, conţin licopen – un carotenoid care ajută la regenerarea pielii afectate de radiaţiile UV.
  • Uleiul de şofran: deşi nu este atât de popular în România, se găseşte în magazinele naturiste şi este o sursă importantă de acizi graşi omega 3, care scad inflamaţiile produse de acţiunea radiaţiilor, favorizând hidratarea pielii şi menţinându-i elasticitatea.
  • Tonul: un aliment gustos şi hrănitor bogat în seleniu, care stimulează menţinerea elasticităţii pielii. De asemenea, luptă împotriva radicalilor liberi cu potenţial de distrugere a epidermei.
  • Cartofii dulci: sunt bogaţi în vitamina C, un cartof de mici dimensiuni conţinând aproximativ 4 mg de vitamina C. Vitamina C stimulează producţia de colagen, ajutând la prevenţia şi reducerea ridurilor. Un studiu publicat în American Journal of Clinical Nutrition a demonstrat că 4 mg de vitamina C administrate timp de 3 ani unui lot de pacienţi a determinat reducerea ridurilor cu 11%!
Articolul precedent
Probioticele și boala intestinală inflamatorie
Articolul următor
NOU de la Zenyth: Laxativ Forte Natural!

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu